AjankohtaistaIstumisen terveyshaitat pienentyvät, jos jaloittelee tunnin välein

Istumisen terveyshaitat pienentyvät, jos jaloittelee tunnin välein

Uutiset
24.6.2021
Uutispalvelu Duodecim
Uutispalvelu Duodecim

Istuminen ja fyysisesti passiivinen elämäntapa voivat altistaa monille sairauksille, tutkimuksista tiedetään. Haittoja voi kuitenkin vähentää liikkumalla ja jaloittelemalla tunnin välein.

Tuoreen tutkimuksen perusteella pieni kuuden minuutin reippailu tunnin välein paransi tyypin 2 diabetesta sairastavien aterianjälkeisiä insuliini- ja glukoositasoja istumiskokeen aikana.

Tutkimukseen osallistui 23 tyypin 2 diabetesta potevaa keskimäärin 62-vuotiasta. Tutkimuksessa he kolmena eri ajankohtana joko istuivat seitsemän tuntia putkeen tai tekivät kevyitä jumppaliikeitä puolen tunnin tai tunnin välein.

Verrattuna seitsemän tunnin istumiseen tunnin välein tehdyt kuuden minuutin kevyet jumppaliikkeet laskivat istujien glukoosi- ja insuliinitasoja huomattavasti. Puolen tunnin välein tehdyt kolmen minuutin jumpat eivät auttaneet.

Tulokset julkaistiin Diabetes Care -lehdessä.

Aiemmissa tutkimuksissa fyysinen passiivisuus on liitetty mm. sydäntautiriskiin sekä suurempaan kuolleisuuteen. Istumisen vähentäminen ja pätkiminen on puolestaan liitetty terveysriskien pienentymiseen, mutta fyysisen passiivisuuden terveyshaitat näkyvät myös henkilöillä, jotka harrastavat liikuntaa.

Uutispalvelu Duodecim

(Diabetes Care 2021;44:1254–1263)

https://doi.org/10.2337/dc20-1410

Etsitkö luotettavaa tietoa terveydestä ja sairauksista?

Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä sekä sairauksista jokaisen suomalaisen ulottuville. Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.

Käytämme evästeitä, jotta pystymme tarjoamaan parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Voimme käyttää evästeitä myös markkinointiviestinnän kohdentamiseen. Jatkamalla sivustollemme hyväksyt evästeiden käytön.

Lisätietoja