AjankohtaistaMammografian väliin jättävät menehtyvät rintasyöpään muita todennäköisemmin

Mammografian väliin jättävät menehtyvät rintasyöpään muita todennäköisemmin

Uutiset
9.3.2021
Uutispalvelu Duodecim
Uutispalvelu Duodecim

Mammografia-tutkimuksella rintasyövät tunnistetaan varhain, jolloin niiden hoitaminen onnistuu paremmin. Riski menehtyä rintasyöpään kuitenkin suurenee huomattavasti, jos mammografian laiminlyö, ruotsalaistutkimus osoittaa. Suomessa mammografiaan kutsutaan 50–69-vuotiaat naiset noin kahden vuoden välein.

Tiedot käyvät ilmi tutkimuksesta, jossa analysoitiin yli 550 000 ruotsalaisnaisen terveystietoja vuosilta 1992–2016. Naiset jaettiin ryhmiin sen perusteella, miten tunnollisesti he olivat käyneet mammografiassa ennen rintasyöpädiagnoosiaan.

Naiset, jotka ennen sairastumistaan olivat tunnollisesti käyneet kahdessa edellisessä mammografiaseulonnassa, menehtyivät kymmenen vuoden seurannassa rintasyöpään puolet epätodennäköisemmin kuin naiset, jotka olivat jättäneet kummatkin mammografiat väliin. Vain toisessa mammografiassa käyneet menehtyivät 30 prosenttia todennäköisemmin kuin tunnolliset seulonnoissa kävijät.

Tulokset vahvistavat aiempaa näyttöä mammografiaseulontojen hyödyistä ja osoittavat säännöllisen osallistumisen suovan suurimmat hyödyt.

Rintasyöpä on Suomessa naisten yleisin syöpä, ja siihen sairastuu noin joka yhdeksäs nainen. Suomessa mammografiaseulonnat estävät noin 100 rintasyöpäkuolemaa vuosittain. Noin 80 prosenttia kutsun saaneista naisista osallistuu seulontoihin.

Uutispalvelu Duodecim

(Radiology 2021;DOI 10.1148/radiol.2021203935)

https://pubs.rsna.org/doi/10.1148/radiol.2021203935

Etsitkö luotettavaa tietoa terveydestä ja sairauksista?

Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä sekä sairauksista jokaisen suomalaisen ulottuville. Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.

Käytämme evästeitä, jotta pystymme tarjoamaan parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Voimme käyttää evästeitä myös markkinointiviestinnän kohdentamiseen. Jatkamalla sivustollemme hyväksyt evästeiden käytön.

Lisätietoja