AjankohtaistaMyöhäinen illallinen edistää painonnousua

Myöhäinen illallinen edistää painonnousua

Uutiset
11.6.2020
Uutispalvelu Duodecim
Uutispalvelu Duodecim

Myöhään illalla syödyt ateriat saattavat tuoreen tutkimuksen valossa olla lihottavampia kuin aikaiset illalliset. Tulosten perusteella iltakymmeneltä nautittu ruoka nostaa enemmän veren glukoositasoja ja johtaa vähäisempään rasvan polttamiseen yön aikana.

Tutkimus perustuu 20 terveen vapaaehtoisen kokeeseen, jossa osallistujat söivät laboratorio-oloissa illallisen kello 22 ja toisena päivänä klo 18. Nukkumaan he menivät yhdeltätoista.

Tutkijat havaitsivat, että myöhäisemmän illallisen jälkeen osallistujien veren glukoosipitoisuudet nousivat 18 prosenttia suuremmiksi ja he polttivat ateriasta saamaansa rasvaa 10 prosenttia vähemmän yön aikana. Tämä havaittiin, vaikka kokeessa käytetyt ateriat olivat samanlaisia.

Iltanapostelu ja myöhäinen ruokailurytmi on yhdistetty lihomista edistäviin muutoksiin aiemminkin, mutta nyt julkaistussa tutkimuksessa koehenkilöitä tutkittiin poikkeuksellisen yksityiskohtaisesti. Tämä tekee tuloksista luotettavia.

Tänä vuonna julkaistiin myös toinen tutkimus, jossa myöhäinen ruokailurytmi yhdistettiin vähäisempään rasvan polttamiseen unen aikana. Siinä iltanapostelukokeen aikana koehenkilöt polttivat rasvaa vuorokaudessa keskimäärin 15 grammaa vähemmän kuin jaksolla, jolloin he olivat syömättä illan. Pitkään jatkuessa tämä voi johtaa painonnousuun ja siihen liittyviin sairauksiin, kuten diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin.

Tutkimus julkaistiin Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism -lehdessä.

Uutispalvelu Duoduodecim

(Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 2020)

https://academic.oup.com/jcem

Etsitkö luotettavaa tietoa terveydestä ja sairauksista?

Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä sekä sairauksista jokaisen suomalaisen ulottuville. Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.

Käytämme evästeitä, jotta pystymme tarjoamaan parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Voimme käyttää evästeitä myös markkinointiviestinnän kohdentamiseen. Jatkamalla sivustollemme hyväksyt evästeiden käytön.

Lisätietoja