AjankohtaistaPähkinöiden lisääminen pienentää sydänriskejä

Pähkinöiden lisääminen pienentää sydänriskejä

Uutiset
28.4.2020
Uutispalvelu Duodecim
Uutispalvelu Duodecim

Sydänriskejään voi helposti pienentää aloittamalla päivittäisen pähkinöiden napostelun. Yhdysvaltalaistutkimuksessa hyödyt nähtiin jo 15 gramman päivittäisellä pähkinäannoksella.

Tutkimuksessa pähkinöiden sydänvaikutuksia selvitettiin kolmen suuren tutkimuksen ja yhteensä 190 000 miehen ja naisen terveystietojen avulla. Osallistujia seurattiin 26 vuotta ja ruokavalioita selvitettiin neljän vuoden välein.

Jokainen 15 gramman lisäys päivittäisessä pähkinöiden syömisessä liittyi 6–11 prosenttia pienempään riskiin sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, sepelvaltimotautiin tai aivoverenkiertohäiriöön seuraavien neljän vuoden aikana. Säännöllisesti pähkinöitä syövät olivat pienemmässä sairastumisvaarassa halki seurannan, kun vertailukohtana olivat osallistujat, jotka söivät pähkinöitä harvoin tai eivät lainkaan.

Tulokset vahvistavat näyttöä pähkinöiden sydänterveellisyydestä ja osoittavat riskien myös pienentyvän, jos pähkinöiden syömistä lisää vuosien varrella. Pähkinöiden terveellisyyttä on selitetty muun muassa niiden sisältämillä terveellisillä rasvoilla, antioksidanteilla ja kuidulla, jotka voivat pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin.

Tutkimus julkaistiin Journal of the American Heart Association -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim

(Journal of the American Heart Association 2020;DOI:10.1161/JAHA.119.013877)

https://doi.org/10.1161/JAHA.119.013877

Etsitkö luotettavaa tietoa terveydestä ja sairauksista?

Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä sekä sairauksista jokaisen suomalaisen ulottuville. Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.

Käytämme evästeitä, jotta pystymme tarjoamaan parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Voimme käyttää evästeitä myös markkinointiviestinnän kohdentamiseen. Jatkamalla sivustollemme hyväksyt evästeiden käytön.

Lisätietoja