AjankohtaistaUutisetKesätunnelmiin ajatukset ja tunteet hyväksymällä

Kesätunnelmiin ajatukset ja tunteet hyväksymällä

Uutiset
15.6.2020
Koulun terveyskirjasto
Koulun terveyskirjasto

Joskus tulee hetkiä, jolloin ajatukset pyörittävät mieltä kuin hyrrä. Ajatusten irrottaminen työstä voi tuntua loman alkaessa vaikealta. Ehkäpä silloin olisi hyvä huokaista pari kertaa syvään ja napata takki naulakosta. Lähteä ulos.

Kokeile ajatusten ja tunteiden hyväksymisharjoitusta Suomen suloisessa suvessa. Harjoituksen tavoitteena on saada tämän hetken tunteet - niin ilot kuin huolet tai vaikkapa jännitykset - tunnistettua ja koettua. Kävelyn jälkeen niistä voi laskea irti. Näin saamme tilaa nauttia yhteisistä lomapäivistä mökkirannassa tai kesäluonnossa emmekä takerru liikaa mielessä pyöriviin asioihin. Nautitaan hetkestä. Onnellinen ja levännyt ihminen säteilee ympärilleen hyvää.  

Valitse mieleisesi 15–60 min kävelyreitti ulkona ja pohdi seuraavia asioita.   

1.Kun kuljet kauniin maiseman (esim. lähipuiston istutusten, kukkakedon, vihreän metsän tai aavan järvenselän) ohi, pohdi matkalla sinun elämääsi hyvinvointia lisääviä asioita. Voit kävellä hitaasti tai nopeasti tai jopa pysähtyä, kun mietit onnen ja ilon asioita.  Kiitä lopuksi siitä, että ne ovat tärkeä osa sinun elämässäsi. 

2. Kun kävelytie, metsäpolku, rantaraitti tai reitti missä kuljetkaan kuljettaa sinua ylämäkeen, pohdi mikä/mitkä asiat sinua harmittavat nyt elämässäsi. Onko joku asia, mikä ei toimi?  Halutessasi voit puhua ne ääneen yksinkin, kovasti mumisten. Muistathan kuitenkin lopettaa, kun ylämäki on ohi. 

3. Kun näet ja pysähdyt risuista kerätyn juhannuskokon tai haravoidun pihan ääreen, mieti mitä ne voisivat kertoa sinulle tästä hetkestä? Tai jos matkallasi on silta, laituri, suojatie tai stop-merkki? Mitä asioita olisi hyvä yhdistää, jättää tekemättä, pysähtyä tai antaa odottaa elämässäsi? 

4. Valitse polkusi varrelta yksi rakennus ja pohdi, mitä ajatuksia tai tunteita se tuo esille juuri nyt? Muistoja, haaveita vai jotain vain tähän hetkeen liittyvää? 

Voit tehdä kaikki kohdat yhden tai useamman kerran. Paluumatkan ajan keskity kaikilla aisteilla huomioimaan ympärilläsi olevaa luontoa. Entäpä jos voisit lopettaa harjoituksen laiturinnokkaan tai puiston penkille taivaanrannan pilviä katselemaan? Pilvet ovat kuin tunteet, jotka tulevat ja menevät.  

Toivottavasti rauhaisa reippailu ulkona sai sinut rentoutumaan. Mukaan polulta saattoi lähteä myös kimppu rentukoita tai vehreä koivunoksa. Kokemukseen on mahdollista palata uudelleen mielessä, vaikka katsellessa kukkamaljakkoa ikkunalla.    

Koulun terveyskirjaston toimitus toivottaa rentouttavaa oloa, pitkiä unia ja lempeää keskikesän juhlaa. 

Essi Lautala    

Essi toimii liikunnan ja terveystiedon opettajana Ruusutorpan koulussa ja hän on juuri valmistunut positiivisen pedagogiikan ja laala-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutusohjelmasta Espoossa.

Etsitkö luotettavaa tietoa terveydestä ja sairauksista?

Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä sekä sairauksista jokaisen suomalaisen ulottuville. Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.

Käytämme evästeitä, jotta pystymme tarjoamaan parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Voimme käyttää evästeitä myös markkinointiviestinnän kohdentamiseen. Jatkamalla sivustollemme hyväksyt evästeiden käytön.

Lisätietoja