AjankohtaistaUutisetOpi pelillä helposti ja hauskasti

Opi pelillä helposti ja hauskasti

Uutiset
25.10.2019
Koulun terveyskirjasto
Koulun terveyskirjasto

Minulle syksy on aikaa, jolloin uusia asioita pääsee ihan luvalla aloittelemaan. Tänä syyslukukautena olen ajatellut olla sähköisten alustojen rohkea käyttäjä.  

Mitä ovat sähköiset alustat koulutyössä? Sitä lähdin innolla kuulemaan, kun mikkeliläinen terveystiedon opettaja Anna Haapalainen esitteli digitaalisia mahdollisuuksia liikunnan- ja terveystiedon opettajille koulutuspäivillä. Mitä? Eihän liikunnan- ja terveystiedon opettajana tarvita sähköisiä alustoja. 

  Annaa kuunnellessa opin, että kyllä nykyään tarvitaan ja kannattaa opetella niitä käyttämään. Oikeastaan useat meistä niitä jo käyttävätkin. Mutta miten niistä pystyisi ammentamaan lisää tukea uuden opetussuunnitelman tarpeisiin?  

  "Sähköiset alustat tai ehkä mieluummin sähköiset työkalut ovat sähköisiä oppimisympäristöjä tai yksittäisiä sovelluksia," kertoo Anna Haapalainen.  

  • Sähköisiä oppimisympäristöjä ovat esimerkiksi Moodle, Pedanet, O365 ympäristö tai G Suite for Education. 
  • Yksittäisiä sovelluksia sen sijaan ovat esimerkiksi Socrative, Quizizz, Kahoot, Quizlet, Edpuzzle tai Seppo.io. 

Anna, itsekin innokas opettajien digitutor opastaa: "Nämä työkalut voivat helpottaa opettajan työtä. Niiden avulla opettaja voi kerätä tietoa oppilaiden oppimisesta ja osaamisesta, jolloin ne tukevat myös arviointia. Sähköinen alusta voi olla myös ryhmän yhteinen tila, jossa jaetaan materiaalit, keskustelut, aikataulut ja yhteiset tuotokset. Sähköisten työkalujen käyttö tukee muun muassa ilmiöpohjaisuutta. Niiden avulla oppimista on helpompaa järjestää myös luokkahuoneen ulkopuolella. Sähköisten työkalujen avulla opetus voi olla monikanavaista (tekstiä, ääntä, kuvaa, videota tai virtuaaliympäristöjä), ja tämä voi parhaimmillaan auttaa erilaisia oppijoita."  

Paljastan teille salaisuuden. Ei haittaa, vaikkei heti olisikaan mestari pomppimaan eri ohjelmien välillä. Aloittaa voi hitaa,sti ottamalla haltuun yhden sovelluksen. Yhdessä kollegan kanssa myös palan haukkaaminen voi tuntua helpommalta. Olen itsekin ollut luomassa innokkaassa opettajaryhmässä Seppo-nimiseen pelialustaan Koulun terveyskirjaston materiaaleihin perustuvaa peliä, josta myöhemmin vielä lisää! 

Sähköisissä peleissä on se hieno mahdollisuus, että peli opettaa oppilasta pelatessa. Seppo on hyvä esimerkki oppimisen pelillistämisestä. Pelaamalla oppiminen on parhaimmillaan tavoitteellista toimintaa, jossa opitaan tekemällä yhdessä. Yhdessä tekeminen ja reaaliaikainen palaute sekä tehtävistä saadut pisteet motivoivat oppilaita. Vain olemalla aktiivinen pääsee pelissä etenemään. Erityyppiset tehtävät haastavat etsimään tietoa tai olemaan luova. Tehtävä voi olla yksinkertainen oikein/väärin -tehtävä tai esimerkiksi videovastauksen tekeminen. Sepon tehtävät voivat olla paikkasidonnaisia, jolloin oppilaat saadaan liikkeelle pelkän paikallaan istumisen sijaan. 

Mitkä ovat alustojen mahdollisuudet? Ainakin itse olen töissä huomannut, että ne motivoivat oppilaita. Oppilaat pitävät pelillisyydestä, jossa oman etenemisen näkee pelilaudalla. Pelissä voi edetä omaan tahtiin.  Moni sähköinen työkalu taipuu siihen, että oppilaat vastaavat kysymyksiin, joista voi saada reaaliaikaisesti palautetta ja arviointia. Vastauksista voi ammentaa myös aivan loistavia aiheita tunneille.  

Palataan vielä Seppo-peliin "Seikkailu Koulun terveyskirjastossa". Pelin sisältö käsittelee terveyttä ja hyvinvointia noin 13–16-vuotiaiden tarpeisiin. Pelissä on tehtäviä monipuolisesti terveystiedon eri aihealueista: arvostava kohtaaminen, seksi, luonteenvahvuudet ja ensiapu sekä terveystottumukset (liikunta, ravinto, päihteet, uni ja lepo). Tehtävät on jaettu kolmeen tasoon haastavuuden mukaan. Peli on helposti muokattavissa erilaisiin tarpeisiin. Opettaja voi valita pelattavaksi pelkästään yhden aihealueen tehtävät tai eri aihealueista koostuvan kokonaisuuden esimerkiksi kertauksena. Oppilaat voivat pelata pelistä vain osan, tai peliä voidaan jatkaa useamman tunnin ajan. Pelin avulla oppilaat ohjataan luotettaville terveystiedon lähteille Koulun terveyskirjaston sivuille. Pelaamisen jälkeen he ovat löytäneet sivuston, jolle palata jatkossakin etsimään tietoa mieltä askarruttaviin asioihin.  

Pelin voi ladata ilmaiseksi Seppo-palvelussa. Tilaa tästä pelin aktivointikoodi.(Ilmainen aktivointikoodi 100:lle ensimmäiselle tilaajalle.)

Me Koulun terveyskirjastosta haluamme antaa vielä vinkit sähköiseen syksyyn. 

  1. Tehdessä oppii lisää sähköisistä alustoista.   
  2. Hyödynnä kollegoiden ja oppilaiden apua. Opetelkaa yhdessä. 
  3. Apua löytyy myös somesta: Facebook, Twitter ja blogit. 
  4. Kokeile rohkeasti, sillä epäonnistumista ei kannata pelätä.   

Syysterkuin, 

Terveystiedon opettaja Essi  

 Essi Lautala toimii liikunnan ja terveystiedon opettajana Ruusutorpan koulussa Espoossa. 

Etsitkö luotettavaa tietoa terveydestä ja sairauksista?

Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä sekä sairauksista jokaisen suomalaisen ulottuville. Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.

Käytämme evästeitä, jotta pystymme tarjoamaan parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Voimme käyttää evästeitä myös markkinointiviestinnän kohdentamiseen. Jatkamalla sivustollemme hyväksyt evästeiden käytön.

Lisätietoja