AjankohtaistaUutisetOppimisesta, työstä ja hyvinvoinnista

Oppimisesta, työstä ja hyvinvoinnista

Uutiset
6.11.2018
Koulun terveyskirjasto
Koulun terveyskirjasto

Koulun terveyskirjasto toimii myös kouluterveyden ja oppilashuollon eri tilanteissa. Kannattaa miettiä porukalla koulussa yhteiskäyttöä. – Harri Saramola

Kokeneet kouluarjen ammattilaiset, liikunnan ja terveystiedon opettaja Essi Lautala Espoon Ruusutorpan yhtenäiskoulusta ja Tuusulan Riihikallion yhtenäiskoulun rehtori Harri Saramola etsivät vastauksia otsikon ajankohtaisiin kysymyksiin. Essi ja Harri ovat myös mukana kehittämässä Duodecimin tuottamaa Koulun terveyskirjasto -palvelua.

Mitä hyvinvointi merkitsee sinulle? Mitä se tarkoittaa tekoina?

"Se on hymyilemistä, jaksamista ja tekemistä. Paljon pieniä arjen tekoja, joista nautin. Liikun paljon, haluan nähdä ja kokea uutta ja tehdä sitä hymyssä suin ja ilon kautta", kiteyttää Essi omaa hyvinvointiaan ja nauraa iloisesti.

"Hyvinvointia parhaimmillaan on se, kun hommat toimivat ja siitä syntyy kokonaisvaltaisia onnistumisen kokemuksia." Kiekkomiehenä Harri vertaa hyvinvointia myös syöttönä suoraan kaverin lapaan: "Aina ei tarvitse olla maalintekijä. Parempi on olla pelinrakentaja niin jäillä kuin muutoinkin elämässä."

Kenen työpaikka koulu on?

"Kaikkien, jotka ovista kulkevat ja myös niiden, jotka kuulevat, mitä koulussa tapahtuu. Piirrän syksyn ensimmäisillä tunneilla yhdessä oppilaiden kanssa koulurakennuksen. Yhdessä sitten mietitään, keitä siellä liikkuu. Äkkiä huomataan ja opitaan, että koulussa on keittiökin, ja siellä on ammattilaisia töissä. Myös siivoojat ovat tärkeä osa meidän kouluamme. Kaikkia moikataan", Essi määrittelee koulua työpaikkana

"650 oppilaan yhtenäiskoulussa sattuu ja tapahtuu kaiken aikaa", Harri toteaa - ja samaan hengenvetoon myös sen, että ei ole ainakaan tylsää. "Kannattaa joskus henkisesti ruuvata koulun katto auki kuin peltipurkki ja kurkistaa sisään. On yllättävän paljon asioita, jotka ovat kytköksissä toisiinsa."

Kenelle kuuluu vastuu työhyvinvoinnista?

"Olen hyvinvointi-tiimin vetäjä Ruusutorpan koulussa. Vastuu on meillä kaikilla. Loistava tapa kehittää yhteistä hyvinvointia on vuorovaikutussopimus. Siinä sovitaan yhdessä, miten koulussamme ihmiset kohtaavat toisensa. Meillä on yhteiset läpinäkyvät pelisäännöt, ja sen myötä välittämisen ote. Aito kohtaaminen kiireen keskellä jättää oppilaille usein pysyvän positiivisen jäljen. Se voi olla pieni kysymys jostakin ihan muusta kuin kouluasioista, esimerkiksi: "Miten peli meni?" Lätkäjunnu on varmasti seuraavalla terveystiedon tunnilla eka pulpetissa. Pieni asia, mutta iso merkitys kaikkien työhyvinvoinnille."

Rehtorina Harri toteaa, että vastuu on meillä kaikilla, mutta loppupeleissä rehtori on kuitenkin vastuussa. "Pitää muistaa, että välillä joudutaan tekemään hankalia, jopa ikäviä päätöksiä mutta niidenkin kanssa hyvinvoiva työyhteisö pystyy elämään. Olen rekrytoinut paljon uutta väkeä. Kun haastattelussa kysyn, millainen on hyvä työyhteisö, niin varma patenttivastaus on: avoin. Entä sitten? Mihin avoimuus perustuu? Luottamukseen. Mihin luottamus perustuu? Toistemme tuntemiseen. Työhyvinvointi on paljon muutakin kuin koulun substanssia. Se on toistemme tuntemista."

Mistä tietää, onko koulun työhyvinvointi kunnossa?

Essin mukaan silloin on onnistuttu, kun oppilaat palaavat kouluun kysymään harjoittelupaikkoja, sijaisuuksia ja moikkaavat kadulla vuosien jälkeen. Essi opettaa myös valinnaista liikuntaa, johon hän voi ottaa entisiä oppilaita mukaan pelaamaan, jos vain joukkoon mahtuu.

Harrin työhyvinvoinnin mittarina on opettajien pysyvyys tai vaihtuvuus. "Sinne hakeudutaan, missä asiat ovat kunnossa. Erityisesti nuoremmat opettajat niin sanotusti mittaavat omaa markkina-arvoaan, monissa paikoissa on nyt työntekijän markkinat. Parasta asiakaspalautetta on se, että entiset oppilaat tulevat mielellään hengailemaan koululle ja moikkaamaan. Joskus he ovat viimeisiä koulusta lähtijöitä yhdessä rehtorin kanssa.

Mitkä hyvin- tai pahoinvoinnin asiat puhuttavat ja askarruttava koulun arjessa?

"Meillä Espoossa erityisesti päihteet ovat nyt syksyn alussa puhuttaneet. Onko päihteiden käyttö vielä jotenkin hallinnassa vai onko tilanne lähtenyt lapasesta? Lisäksi nuorten koulujaksaminen tarvitsee aikaa ja totuttautumista, sillä monelle on jäänyt vielä kesävaihde päälle", Essi pohtii.

"Olemme Tuusulassa pohtineet lasten, nuorten ja perheiden sekä hyvin- että pahoinvointia. Myös hyvä ja tärkeä integraatio puhututtaa resurssien näkökulmasta. Tällä hetkellä resurssit eivät vain riitä, sillä työsarka tältä osin kasvaa alati", sanoo Harri

Voiko hyvinvointia ja oppimista erottaa toisistaan?

"Jos perusjutut (uni, ruoka ja liikkuminen) ovat kunnossa, niin myös opiskelu sujuu. Ja jos mieli on ihan muualla, niin ei siitä keskittymisestä oikein tule mitään. Jos oppilaat voivat vaikuttaa ja ottaa samalla vastuuta omasta tekemisestään, niin homma toimii. Silloin tehdään myös asioita, jotka eivät ole aina mukavia, mutta sinnikkyys palkitsee ja tuottaa mielihyvää ja tuloksia. Meillä esimerkiksi suunnistaminen on luottamusjuttu, mikä on poikinut uusia lajin harrastajia. Homma hoidetaan hyvällä kuntoon", Essi toteaa.

"Mikä on koulun tehtävä? Kuinka pitkälle tulee viedä viihtyvyyttä, kun koulun tavoitteena on tuottaa oppimista? Jos vielä paremmin viihdyttäisiin, niin kuinka paljon parempia tulokset olisivat vai olisivatko? Vaikka aina asiat eivät ole viihdyttäviä, niin ne koetaan motivoivina, koska ponnistelu tuottaa tuloksia ja oman työn hallinta lisää oppimisen mielekkyyttä", Harri linjaa.

Miten sinun kokemustesi perusteella Duodecimin Koulun terveyskirjaston avulla pystyy kehittämään oppimista ja hyvinvointia?

"Olen löytänyt paljon tehtäviä ja sisältöjä oppilaille Koulun terveyskirjastosta. Meillä on ensiapu-jakso meneillään ja Koulun terveyskirjaston videot toimivat tosi hyvin. Aineisto luonteenvahvuuksista auttaa opettelemaan esimerkiksi toisten kanssa olemista. Seksuaaliaineisto on murkkujen maailmaan suunniteltu ja käsittelee asioita avoimesti. Uskallan käyttää Koulun terveyskirjastoa, sillä sisällöt ovat luotettavia, huippuasiantuntijoiden tekemiä. Terveystieto on hyvä oppiaine myös eriyttämiseen, ja siinä Koulun terveyskirjasto toimii tosi hyvin", Essi kertoo innostuneena.

"Terveystiedon haasteena on se, että sitä on vain tunti viikossa. Asiaa on paljon enemmän kuin mihin aika riittää. Onneksi näitä asioita voidaan käsitellä myös muissa aineissa esimerkiksi biologiassa ja kotitaloudessa. Koulun terveyskirjasto toimii myös kouluterveyden ja oppilashuollon eri tilanteissa. Kannattaa miettiä porukalla koulussa yhteiskäyttöä. Materiaali on luotettavaa näinä valeuuutisten aikoina", Harri pohtii.

Mikä on sinun ja Koulun Terveyskirjaston yhteinen tähtihetki?

"Ehdottomasti Elämäntaito-kurssi, sillä meillä on paljon monimuotoisia ryhmiä koulussa. Oppilaat nauttivat, oppivat ja kiittivät kurssista. Antoivat muuten arvosanaksi 6/5. Se oli hieno tähtihetki. Koulun terveyskirjastolla voi rohkeasti kokeilla uutta ja onnistua. Myös terveystiedon OPS-tavoitteet toteutuvat", Essi kiittelee.

"Jos 9-luokkalainen sanoo Koulun terveyskirjaston materiaalista, että "Tää on hyvää", niin siinä on varma laatutakuu", Harri summaa.

Marraskuun 12. päivä on tulossa Maailman suurin vanhempainilta.

Mitä ottaisit iltaan Koulun terveyskirjastosta?

"Arvostava kohtaaminen voisi täräyttää iltaan sykettä", suosittaa Essi.

"Jos koululla on teemana hyvinvointi, niin tästä saa hyvää materiaalia asian työstämiseen. Vanhemmille vinkkinä: kannattaa käydä katsomassa mitä Koulun terveyskirjastosta löytyy", ehdottaa Harri.

Kirjoittajat

Katja Aktan-Collan, LKT, Koulun terveyskirjaston päätoimittaja

Hannu Laukkanen, Koulun Terveyskirjaston toimitusneuvoston jäsen, tuottaja Pro Practica Oy

Artikkeli on julkaistu Suomen rehtorit ry:n Rexi-lehdessä 3/2018.

Etsitkö luotettavaa tietoa terveydestä ja sairauksista?

Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä sekä sairauksista jokaisen suomalaisen ulottuville. Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.

Käytämme evästeitä, jotta pystymme tarjoamaan parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Voimme käyttää evästeitä myös markkinointiviestinnän kohdentamiseen. Jatkamalla sivustollemme hyväksyt evästeiden käytön.