AjankohtaistaUutisetKuinka paljon nuoren pitäisi nukkua?

Kuinka paljon nuoren pitäisi nukkua?

Uutiset
22.8.2018
Koulun terveyskirjasto
Koulun terveyskirjasto

Kouluvuosi on käynnistynyt, illat ovat pimenneet ja totuttelu säännöllisiin arjen aikatauluihin on alkanut. On löydettävä rytmi, joka sopii mahdollisimman hyvin koulun aikatauluihin. Olennainen osa siinä on uni ja sen määrä.

Paljonko unta tarvitaan?

Vastauksen saa kokeilemalla, kertoo unitutkija, professori Timo Partonen kirjassaan Lisää unta. Riittävän yöunen saanut tuntee olonsa aamulla virkistyneeksi ja pysyy helposti virkeänä koko päivän. Tutkimusten perusteella esimerkiksi 14-vuotias tarvitsee yöunta lähes 9 tuntia ja 16 ikävuoden jälkeen unen tarve on sama kuin aikuisten eli keskimäärin 8 tuntia.

Entäpä milloin nuoren tulisi mennä nukkumaan? Jos on herättävä klo 7 aamulla, 14-vuotiaan pitäisi mennä nukkumaan edellisenä iltana viimeistään klo 22.25 ja 16-vuotiaan klo 22.45. Tutkimusten perustella nukkumaanmenoaikaa kannattaa aikaistaa. Se helpottaa univaikeuksia ja vähentää mahdollisia masennusoireita. Oikeaan rytmiin kannattaa totutella pienin askelin. Näihin ohjeisiin ja alla olevaan listaan vanhempienkin on hyvä kotona nojata nukkumaanmenolinjauksissaan.

Muistilista riittävän unen turvaamiseksi:

  1. Unta ei voi arvostaa liikaa, koska aivot puhdistavat itseään unen aikana (pää tyynyyn nauttien)*.
  2. Arvostus näkyy riittävänä uniajan varaamisena (kts. yllä annetut linjat).
  3. Kiire haittaa unta (minuuttiaikatauluja kannattaa välttää)
  4. Illat on hyvä rauhoittaa ennen nukkumaanmenoa sosiaalisilta riennoilta ja muilta ärsykkeiltä (mieleiset asiat voi tehdä iltapäivällä tai alkuillasta)
  5. Valo (myös älylaitteiden tuottama) ja rasittava liikunta illalla estävät nukahtamasta. Rauhallinen, unta houkutteleva ilmapiiri rentouttaa.

Hyvin nukuttu, riittävä yöuni antaa suojaa monia sairauksia esim. masennusta ja diabetesta vastaan. Se vaikuttaa suotuisasti tarkkavaisuuteen ja muistiin, mikä on erityisen tärkeää meille kaikille.

Makoisia unia ja hyvää koulun alkua kaikenikäisille toivottaa

Katja Aktan-Collan, LKT

Duodecimin Koulun terveyskirjaston päätoimittaja

Lähteet:

Partonen Timo. Lisää unta- kiireen lyhyt historia. Kustannus Oy Duodecim 2014.

*Partonen Timo. Terveyspyramidiin kuuluu myös uni. Lääkärilehti 2017;12:761.

*Wartiovaara Anu. Nestettä korvien välissä. Lääkärilehti 2017;10:688.

Opettajille löytyy opetusmateriaalia unesta Duodecimin Koulun terveyskirjastosta

www.koulunterveyskirjasto.fi/aihe/opettajalle-ja-opiskeluhuollolle/opetuspaketti-uni

Etsitkö luotettavaa tietoa terveydestä ja sairauksista?

Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä sekä sairauksista jokaisen suomalaisen ulottuville. Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.

Käytämme evästeitä, jotta pystymme tarjoamaan parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Voimme käyttää evästeitä myös markkinointiviestinnän kohdentamiseen. Jatkamalla sivustollemme hyväksyt evästeiden käytön.