Koulun terveyskirjastoTerveystottumuksetLiikuntaLisää liikettä lasten ja nuorten arkeen

Lisää liikettä lasten ja nuorten arkeen

Fyysinen aktiivisuus (UKK)
30.3.2016

Lasten ja nuorten liikkumista ovat arkiliikkuminen (esim. koulumatkojen kulkeminen kävellen tai pyörällä), vapaa-ajan liikkuminen (esim. pelailu, ulkoilu, lenkkeily) ja ohjatut liikuntaharrastukset (esim. jalkapallo, voimistelu). Päivittäinen, monipuolinen liikkuminen luo pohjaa terveelle kasvulle ja kehitykselle. Liikkumisen vaikutukset näkyvät fyysisessä, psyykkisessä ja sosiaalisessa hyvinvoinnissa. Sekä koulussa että vapaa-ajalla tulisi pyrkiä lisäämään liikkumiseen käytettyä aikaa ja vähentämään paikallaan olemisen aikaa.

Liikkumisen hyödyt

Keskittymiskyky ja muisti parantuvat liikkumisen vaikutuksesta. Nukahtaminen helpottuu ja unen laatu paranee. Liikkuminen tukee uusien asioiden oppimista ja auttaa jaksamaan koulussa ja harrastuksissa. Liikkuminen kohentaa mielialaa ja itsetuntoa. Liikkumisen kautta tutustuu myös uusiin ihmisiin ja oppii toimimaan erilaisissa ryhmissä.

Lihakset ja luusto vahvistuvat liikkuessa. Keuhkojen, sydämen ja verenkierron toiminta tehostuvat. Päivittäinen arkiliikkuminen auttaa pitämään painon kurissa. Liikkuminen ehkäisee monia sairauksia ja se on myös tehokas lääke useiden sairauksien hoitoon.

Monipuolisesti liikkuvan nuoren kunto on hyvä ja mieli virkeä. Liikkuminen parantaa tasapainoa ja vähentää tapaturmariskiä yllättävissä tilanteissa, kuten esimerkiksi liukkaalla kävellessä tai astuttaessa harhaan portaissa.

Liikkeellä päivittäin

Alle puolet lapsista ja nuorista liikkuu riittävästi. Liikkumisen suositukset kertovat, millaista liikuntaa kasvun ja kehityksen turvaamiseen tarvitaan.

Kaikkien 7–18-vuotiaiden tulee liikkua vähintään 1–2 tuntia päivässä monipuolisesti ja ikään sopivalla tavalla. Yli kahden tunnin pituisia istumisjaksoja tulee välttää. Ruutuaikaa viihdemedian ääressä saa olla korkeintaan kaksi tuntia päivässä.

Tärkeintä liikkumisessa on säännöllisyys ja monipuolisuus. Säännöllisyys tarkoittaa sitä, että joka päivä liikutaan jollakin tavalla. Monipuolisuudella tarkoitetaan eri liikkumismuotojen vuorottelua siten, että keho rasittuu tasaisesti.

Tarvittavan päivittäisen liikkumismäärän voi saavuttaa monella tavalla. On tärkeää, että jokainen löytää itselleen mieluisan tavan liikkua. Päivittäinen liikkuminen voi koostua esimerkiksi koulumatkojen liikkumisesta kävellen, pyörällä tai rullilla, koululiikunnasta, liikkumisesta välitunneilla (esimerkiksi liikunnalliset pelit ja ulkoilu), ohjatuista harrastuksista (esimerkiksi jääkiekko, sähly, voimistelu, kamppailulajit) tai omaehtoisesta liikunnasta vapaa-ajalla (esimerkiksi pihapelit, koiran ulkoiluttaminen, kuntosalilla tai uimahallissa käynti). Vähintään puolet päivän liikkumisesta tulisi kertyä yli 10 minuuttia kestävistä reippaan liikunnan jaksoista, joiden aikana hengästyy ja syke nousee. Voit esimerkiksi pelailla, juosta, kävellä ripeästi tai pyöräillä. Muutokset liikunnan lisäämiseksi on hyvä tehdä vähitellen, jotta vältytään äkillisesti lisääntyneen rasituksen aiheuttamilta kivuilta ja vammoilta.

Oppitunneilla istumista olisi hyvä tauottaa vähintään 45 minuutin välein ja tuolilla istumisen sijaan voi välillä työskennellä seisten tai jumppapallolla istuen. Pienikin jaloittelu istumisten välissä virkistää kehoa ja mieltä.

Pienikin liike on plussaa. Liiku aina kun voit.

Animaatiovideo liikunnan lisäämisestä

Aktivoivia kysymyksiä:

Miksi ihmisen kannattaa liikkua?

Miten liikkuminen vaikuttaa muistiin ja oppimiseen?

Miten liikkuminen vaikuttaa nukkumiseen?

Miten liikunta vaikuttaa mielialaan?

Miten vähennät istumista tänään koulussa?

Millä kaikilla tavoin voisit liikkua välitunnilla?

Mistä liikunnasta sinä pidät?

Mitä liikuntamuotoa haluaisit kokeilla?

Kuinka paljon lasten ja nuorten tulisi liikkua päivittäin suositusten mukaan?

Kuinka hyvin liikkumissuositukset toteutuvat sinun kohdallasi?

Miten voit lisätä omaa liikkumistasi päivittäin?

Kuinka tiheästi istumista tulisi tauottaa?

Missä liikuntamuodossa syke nousee ja hengästyt?

Missä liikuntamuodossa lihakset kuormittuvat?

Kenen kanssa liikut mieluiten?

Mikä motivoi sinua liikkumaan?

Miten liikkumismuotosi eroavat vuodenaikojen mukaan?

Etsitkö luotettavaa tietoa terveydestä ja sairauksista?

Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä sekä sairauksista jokaisen suomalaisen ulottuville. Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.

Käytämme evästeitä, jotta pystymme tarjoamaan parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Voimme käyttää evästeitä myös markkinointiviestinnän kohdentamiseen. Jatkamalla sivustollemme hyväksyt evästeiden käytön.

Lisätietoja