Oppimisen ilo

Opettajan opas - Luonteenvahvuudet
5.10.2017
Kaisa Vuorinen

Oppimisen ilo ydinvahvuutena

Oppimisen ilo luonteenvahvuutena-tiivistelmä ja video

Tästä löydät tiivistelmät ja videot kustakin 16 luonteenvahvuudesta

Onko oppimisen ilo ydinvahvuutesi?

Oletko huomannut koulussa innostuneesi jostakin aineesta ja halunnut syventää osaamistasi myös vapaa-ajalla? Nautitko uusien asioiden oppimisesta koulussa? Milloin viimeksi uppouduit täysillä uuden asian pariin vapaa-ajalla?

Tunnistatko itsesi?

Nautit uusista haasteista ja haluat jatkuvasti kehittää osaamistasi!

Sinulla on vapaa-ajalla monia harrastuksia, luet ja otat selvää asioista monipuolisesti.

Olet kiinnostunut eri ilmiöistä ja maailman tapahtumista, tykkäät sivistää itseäsi mm. vierailemalla kirjastossa ja katsomalla dokumentteja.

Mitä oppimisen ilo tarkoittaa?

Oppimisen iloa on kiinnostus uusia asioita kohtaan ja monipuolinen itsensä kehittäminen eri elämän osa-alueilla. Oppimisen ilossa näkyy kokeileminen, tutkiminen, pitkäjänteinen perehtyminen ja avautuminen uusille asioille. Oppimisen ilo on myönteistä halua ottaa asioista selvää, koski se sitten uusia ihmisiä tai oppiaineissa eteen tulevia kysymyksiä. Oppimisen ilossa tehdään asioita sisäisen motivaation ohjaamana. Oppimisen ilo on rakastumista ongelmiin, uusiin ilmiöihin ja syventymistä itselle merkityksellisten asioiden äärelle.

Miten oppimisen ilo näkyy?

Oppimisen ilo on innokkuutta ja spontaania heittäytymistä uuden tiedon äärelle. Oppimisen ilo on hyvin luontaista ja samalla se synnyttää pitkäkestoista motivoitumista sinulle tärkeiden asioiden äärelle. Lapsilla on luontaisen paljon oppimisen iloa, joka säteilee eri elämän osa-alueille. Oppimisen ja osaamisen kehittymiseen tarvitaan kumppaniksi sinnikkyyttä, jotta taidot karttuvat ja synnyttävät oivalluksia sekä uudenlaista iloa omasta osaamisesta. Oppimisen ilo ei tarvitse palkkioita ja ulkoisia kehuja, vaan se on sisäsyntyisen tiedonjanon ruokkimista, uteliaisuutta ja heittäytymistä kiinnostavien ilmiöiden vietäväksi.

Miten oppimisen ilo syntyy?

Oppimisen ilon syntymistä voi tukea antamalla tilaa kokeilemiselle, syventymiselle sekä tarjoamalla ympäristön, jossa on sallivuutta ja paljon kannustusta. Oppimisen ilo eroaa uteliaisuudesta, koska oppimisen iloon liittyy pitkäjänteinen ja periksi antamaton tiedon etsiminen ja osaamisen syventäminen tavoitteiden suuntaisesti. Monet eri alojen huippututkijat ovat hyvä esimerkki oppimisen ilosta, koska he ovat omistautuneet vuosikymmenien ajan jonkin asian perinpohjaiselle tutkimiselle, syventämiselle ja uuden tieteellisen tiedon tuottamiselle.

Oppimisen ilo ryhmässä

Oppimisen ilo sitoo ryhmän jäseniä yhteen esimerkiksi harrastusryhmissä. Motivoituneessa ryhmässä, jossa on kasvun asennetta, halua kehittyä ja valmiutta tehdä kovasti työtä päämäärien eteen, on läsnä paljon oppimisen iloa. On keskeistä tukea jokaista ryhmän jäsentä kehittymään kannustuksella ja esimerkin voimalla. Huipputiimissä jokainen on sitoutunut yhteisen tavoitteen hyväksi toimimiseen ja oppimisen ilo tuo mukaan energiaa ja antaa syvää motivaatiota kehittymiselle.

Tavoitteet oppitunnille

Oppilaat ymmärtävät, että

  • Oppimisen ilo on uusista haasteita nauttimista ja itsensä kehittämistä omien oppimistavoitteiden suuntaisesti sekä oman oppimisen arviointia.
  • Oppimisen iloa ei voi pakottaa, vaan se syntyy, kun saa kokeilla ja löytää kiinnostavia asioita, joiden äärelle haluaa syventyä yhä uudelleen.
  • Oppimisen ilo kukoistaa ympäristössä, jossa on maaperää luovuudelle, innostukselle ja joissa ei vertailla.
  • Oppimisen ilo synnyttää sisäisen motivaation ponnistella pitkäjänteisesti itselle tärkeiden teemojen äärellä.

Oppitunti

  • Keskustelkaa, miten voitte oppia jatkuvasti toisiltanne. Mitä asioita luokkatoverit ovat opettaneet sinulle?
  • Kuka on sinulle esimerkki oppimisen ilosta, joka on vienyt pitkälle?
  • Mitä tieteellisiä läpimurtoja on viime aikoina tehty? Ota selvää jostakin merkittävästä löydöstä ja tutki oppimisen ilon roolia.

Oppilaalle

  • Missä asioissa koet oppimisen iloa varmimmin?
  • Miten oppimisen ilo näkyy sinun harrastuksissa ja vapaa-ajalla?
  • Miksi ilo oppimisessa on niin tärkeää?
  • Mikä on sellainen asia, jonka äärellä olet viime aikoina kokenut oppimisen iloa?
  • Mitkä vapaa-ajan tekemiset vievät sinut helpoiten flow-tilaan?

Flow- tila

Keskustelkaa, milloin olette viimeksi olleet ns. flow-tilassa. Flow- tilassa tehtävät tai tekeminen on tarpeeksi haastavaa, kykenet pääsemään tavoitteisiin käyttämällä omia vahvuuksiasi ja taitojasi. Flow- tilassa aika ja paikka unohtuvat, et ehkä tunne nälkää, janoa tai huomaa ajan kulua. Olet täysin uppoutunut tekemiseen, et ajattele tunteita ja tekeminen on syvästi nautinnollista.

Täyttäkää oma FLOW- taulukko.

Avaa ja tulosta tehtäväpohja tästä.

  • Minkä asian tekeminen vie tavallisesti flow- tilaan?
  • Miksi nautit tämän asian tekemisestä?
  • Mitä haasteita tämän asian tekeminen tarjoaa sinulle?
  • Miten jaksat pysytellä tehtävässä, jos se muuttuu haastavaksi?

Oppimisen ilon kotitehtävä:

Avaa ja tulosta tehtäväpohja tästä.

Mittarit

Oppisen ilo-mittarissa pohditaan:

  • Olen kiinnostunut lukuisista asioista ja haluan jatkuvasti oppia uutta
  • Vierailen mielelläni kirjastossa tai muissa paikoissa, joista saan uutta tietoa ja voin syventää osaamistani.

Avaa ja tulosta mittari tästä.

Etsitkö luotettavaa tietoa terveydestä ja sairauksista?

Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä sekä sairauksista jokaisen suomalaisen ulottuville. Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.

Käytämme evästeitä, jotta pystymme tarjoamaan parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Voimme käyttää evästeitä myös markkinointiviestinnän kohdentamiseen. Jatkamalla sivustollemme hyväksyt evästeiden käytön.

Lisätietoja