Kiitollisuus

Opettajan opas - Luonteenvahvuudet
5.10.2017
Kaisa Vuorinen

Kiitollisuus ydinvahvuutena

Kiitollisuus luonteenvahvuutena – tiivistelmä ja video

Tästä löydät tiivistelmät ja videot kustakin 16 luonteenvahvuudesta

Onko kiitollisuus vahvuutesi?

Oletko kiinnittänyt viime aikoina huomiosi asioihin, joita olet pitänyt aikaisemmin itsestäänselvyytenä? Millaisissa tilanteissa pohdit elämän pieniä hyviä asioita? Kenelle voisit osoittaa kiitollisuuttasi useammin?

Tunnistatko itsesi?

Pohdit usein arjessasi asioita, jotka ovat hyvin ja tuovat sinulle hyvää oloa.

Kerrot toisille, miten he ovat myönteisesti vaikuttaneet elämääsi!

Sinun on helppo huomata elämän pieniä ilon aiheita!

Mitä on kiitollisuus?

Kiitollisuus on hyvinvointia ja onnellisuutta vahvistava myönteinen tunne. Kiitollisuuden kokeminen on hiljaista asettumista hetkeen ja huomiolihasten vahvistamista. Kiitollisuus on elämän antamien lahjojen tietoista pohtimista. Kiitollisuus rauhoittaa, lisää itsearvostusta, vähentää vertailua toisiin ja auttaa vaikeissa hetkissä. Kiitollisuuden vaaliminen vahvistaa sosiaalisia suhteita ja tuo ihmisiä yhteen. Kiitollisuuden "lasien" läpi elämän tarkastelu nostaa katseen ylös "omasta navasta". Silloin voi nähdä yhä useammin, mitä hyvää elämä on tuonut mukanaan.

Kiitollisuus on elämänasenne, jota voi opetella. Voit aloittaa esimerkiksi pitämällä kiitollisuuspäiväkirjaa tai kuvaamalla kännykällä asioita arjessa, joista olet kiitollinen. Yksi mainio tapa on aamulla herätessä tai illalla ennen nukahtamista miettiä jokaiselle sormelle yksi kiitollisuuden aihe omasta elämästä. Aluksi voit aloittaa yhden käden sormista ja myöhemmin tutkia, löytyisikö pieniä kiitollisuuden aiheita jokaiselle kymmenelle sormelle.

Ihmisen mielellä on taipumus tottua hyviin asioihin elämässä. Monet alussa ihmeellisen ihanilta tuntuneet asiat muuttuvat ennen pitkää itsestäänselvyyksiksi. Esimerkiksi lomamatkalla ihastelet ensimmäisinä päivinä uskomattoman kaunista auringonpaistetta, mutta jo loppuviikosta, saatat valittaa, miten ruoka ei ole hyvää tai palvelu ei pelaa. Et enää huomaa kaunista auringonpaistetta, joka alun perin toi sinulle iloa ja onnea, koska olet tottunut siihen ja pidät sitä kenties huomaamattasi itsestään selvyytenä. Näin voi tapahtua helposti myös läheisissä ihmissuhteissa. Jotta näin ei kävisi, ota kiitollisuus mukaan arkeesi, tee sitä tapa ja tottumus.

Tavoitteet:

Oppilaat ymmärtävät, että kiitollisuus:

  • on rauhoittava myönteinen tunnetila
  • on sosiaalisten suhteiden avaintekijä
  • tietoinen keskittyminen asioihin, jotka elämässä ovat hyvin lisää tutkimusten mukaan elämäntyytyväisyyttä ja hyvinvointia
  • Kyky kokea kiitollisuutta vaikuttaa mm. onnellisuuteen, mielentyyneyteen ja fyysiseen terveyteen
  • Kiitollisuuden avulla keskitymme juuri käsillä olevaan hetkeen ja olemme enemmän läsnä, jolloin mieli ei murehdi menneitä tai pelkää tulevaa.

Keskustelunavauksia oppitunnille:

  • Miten kiitollisuus näkyy elämässäsi?
  • Milloin viimeksi olet miettinyt kiitollisuuden aiheita?
  • Mistä asioista olet kiitollinen tänään?
  • Mistä haluaisit kiittää luokkakavereitasi tai opettajaasi?
  • Mitä kiitollisuuden aiheita näet ympärilläsi, kun laitat "kiitollisuuslinssit" nenällesi?
  • Mitä tunteita itselle tärkeiden ihmisten tai tapahtumien muisteleminen herättää?

Ryhmässä pohdittavaksi:

  • Monet asiat ovat meillä hyvin ns. itsestäänselvyyksiä (koulu, terveydenhoito, ruoka ja turvallisuus).

Pohtikaa ryhmissä arkisia asioita, jotka ovat hyvin, mutta joita olisi tärkeä tietoisemmin huomata ja sanoa ääneen.

Pohtikaa "Kiitos"- sanan sanomisen eli arkisen kohteliaisuuden eroa kiitollisuuden tunteeseen ja harjoittamiseen.

Tehtävät:

  1. Pitäkää kiitollisuuspäiväkirjaa. Ideana on kirjata viikon tai kahden ajan joka päivä kolme asiaa, joista on kiitollinen. Avaa ja tulosta tehtäväpohja tästä.
  2. Tehkää luokkaan yksinkertainen "kiitollisuus-seinä", johon oppilaat ja opettajat lisäävät viikon aikana asioita, joista ovat kiitollisia. Tavoitteena on harjoitella huomaamaan yhä useammin pieniäkin kiitollisuuden aiheita, jotka helposti jäävät arjen kiireiden alle.
  3. Kirjoittakaa toisillenne kiitollisuus-viestejä. Mistä asioita voisitte toisianne kiittää?

Kiitollisuuskirje

  • Tämä on kenties kaikkein kuuluisin "kiitollisuusinterventio". Tehtävänä on kirjoittaa kirje henkilölle, joka on vaikuttanut omaan elämään myönteisesti. Kirjettä ei lueta luokassa ja jokainen oppilas saa toimittaa kirjeen perille halutessaan.
  • Luokkaan voidaan tehdä "kiitollisuuslaatikon", jonne kuukauden ajan saa kirjoittaa luokkatovereille ja opettajalle kiitollisuusviestejä, jotka luetaan ääneen sopivassa kohdassa.
  • Itselleen voi askarrella kiitollisuus- purkin, johon tiputtaa joka viikko yhden lapun asioista, joista on ollut kyseisellä viikolla kiitollinen. Vuoden kuluttua on mielenkiintoista lukea aiheista, joista on ollut kiitollinen ja palauttaa mieleen näitä kokemuksia.
  • Kotitehtävänä on miettiä mistä on kiitollinen perheessään. Avaa ja tulosta tehtäväpohja tästä.
  • Kotitehtävä on ottaa viikon aikana kännykällä kuvia asioista ja ihmisistä, joista on kiitollinen. Kuvia käydään yhdessä läpi ryhmissä.

Mittarit

Kiitollisuus-mittarissa pohditaan kysymyksiä:

  • Perheeni kertoisi, että kiitän usein ja kiitos tulee sydämestäni
  • En juurikaan koe kiitollisuutta elämän pienistä asioista

Avaa ja tulosta mittari tästä.

Etsitkö luotettavaa tietoa terveydestä ja sairauksista?

Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä sekä sairauksista jokaisen suomalaisen ulottuville. Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.

Käytämme evästeitä, jotta pystymme tarjoamaan parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Voimme käyttää evästeitä myös markkinointiviestinnän kohdentamiseen. Jatkamalla sivustollemme hyväksyt evästeiden käytön.

Lisätietoja