Innostus

Opettajan opas - Luonteenvahvuudet
5.10.2017
Kaisa Vuorinen

Innostus ydinvahvuutena

Innostus luonteenvahvuutena – tiivistelmä ja video

Tästä löydät tiivistelmät ja videot kustakin 16 luonteenvahvuudesta

Tunnistatko itsesi?

Oletko tällä viikolla huomannut energiasi kohoavan, kun olet saanut tehdä asioita, joista tykkäät? Onko koulussasi opettaja, jonka innostus omaan aineeseen tarttuu myös sinuun? Minkälaisten asioiden parissa jaksat viettää aikaa ja uppoudut tekemiseen täysillä?

Onko innokkuus vahvuutesi?

Olet usein hyvällä tuulella ja täynnä energiaa!

Uudet asiat ilahduttavat sinua ja olet valmis heittäytymään tekemiseen hyvin spontaanisti!

Sinun on helppo unohtaa pienet harmituksen aiheet ja saat ryhmässä myös muut innostumaan!

Mitä innokkuus on?

Innostus on pulppuileva myönteinen tunne, jolla on vahva yhteys elämäntyytyväisyyteen. Innostunut ihminen on energinen, sinnikäs ja hänellä on motivaatiota nähdä vaivaa itselle tärkeiden asioiden eteenpäin saattamiseen. Innostus on energisoivaa ja kohottaa arjen yläpuolelle. Innostuksen voima antaa polttoainetta uteliaisuudelle, luovuudelle ja sinnikkyydelle. Innostunut ihminen on sisäisesti motivoitunut asiastaan ja innostuksensa turvin hän saa paljon aikaan.

Miksi innokkuus kannattaa?

Innostus vie eteenpäin ja antaa tuulta purjeisiin. Innostuneen energialla on "tartuntavaara" ja hän saa ryhmässä aikaan myönteisiä ketjureaktioita. Innostuneella ihmisellä on kasvun asennetta ja halua kehittyä. Innostus motivoi laajentamaan omaa osaamisaluetta, menemään epämukavuuden puolelle, oppimaan ja kokemaan uutta. Innostuksen voimalla jaksaa jatkaa vaikeissakin hetkissä, kun uskoo asiaansa ja pitää tavoitteen kirkkaana mielessä. Parasta on saada toisilta palautetta omasta innokkuudesta ja sen voimasta.

Antakaa ryhmässä tilaa innostukselle!

Innostus on helppo tukahduttaa arvostelemalla ja vertailulla. Millainen ilmapiiri on teidän luokassa, on siellä lupa innostua? Innostunut tarvitsee myös toipumiskykyä, jotta hän osaat mukautua tilanteisiin, joissa oma innostus ei johdakaan tavoitteiden saavuttamiseen. Innostusta ei voi pakottaa ja toisia ihmisiä ei saa väkisin innostumaan. Tapaamme innostua vaikuttaa myös temperamentti.

Oman innostuksen heräämistä voi tukea omien kiinnostuksen kohteiden ja sisäisesti motivoidun tekemisen tunnistamisessa. Tärkeä on löytää yhä enemmän asioita, joiden tekemisestä nauttii ja jotka ikään kuin imaisevat mukaansa. Omien vahvuuksien tietäminen ja käyttäminen innostavat sekä tuovat elämään elinvoimaa.

Tavoitteita:

Oppilaat ymmärtävät:

  • innostus on myönteinen tunne
  • Innostus rikastaa elämää ja avaa ovia uuteen
  • innostunut oppija on luovempi
  • innostukseen tarvitaan välillä myös rohkeutta
  • innostus on myös myötäinnostumista toisten tärkeistä jutuista
  • innostus näyttää eri ihmisillä erilaiselta ja jokaisella meistä on kyky innostua
  • innostuminen on elintärkeää elimistömme toimintakyvyn ja yleisen hyvinvointimme kannalta. 
  • Innostusta tulisi vaalia kuin pientä leirinuotiota, löytämällä elämästä ilon aiheita, intohimon kohteita ja antamalla itselleen mahdollisuuden tehdä asioita, joissa onnistuminen mahdollisuudet ovat läsnä

Tehtäviä

Keskustelunavauksia innostuksesta:

  • Miettikää, miten jokainen voisi varata enemmän aikaa innostavien asioiden tekemiseen.
  • Miksi innostuksen kannalta on tärkeä huolehtia terveellisistä elintavoista, nukkua tarpeeksi ja harrastaa liikuntaa?
  • Millaisten ihmisten seurassa koet suurta innostusta? Miksi?
  • Keskustelkaa, mitä on myötäinto.
  • Myötäinnossa motivoidutaan toisen hyvästä ja onnistumisesta sekä mennään mukaan tähän tunteeseen. Myötäintoiset kohtaamiset antavat voimakkaan yhteenkuuluvuuden tunteen, jonka pohjalla on ajatus: "Sinun onnesi ei ole minulta pois. "(Lähde: Copassion- tutkimushanke, Prof. Anne Birgitta Pessi 2016; 2017. Copassion.fi)

Myötäinto-tehtävä: (Lähde Pessi, A.B. 2015; 2017, Paakkanen M. 2015. Copassion.fi)

1. Ota itsellesi pari.

2. Toinen on A ja toinen on B.

3. Ryhmä A katsoo ohjeita, ryhmä B katsoo takaseinään.

Kumpikaan ryhmä ei saa tietää toisen ohjeistusta tehtävässä!

4. Ryhmä A:

  1. KUVAILE:
  2. jokin myönteinen ja tärkeä hetki elämässäsi TAI
  3. jokin asia, joka on sinusta todella innostava tai merkityksellinen

5. Ryhmä B:

  1. Kun parisi puhuu sinulle, pidä kasvot aivan peruslukemilla. Älä hymyile, älä kohota kulmia, älä sano mitään tai ääntele mitenkään.
  2. Pidä tämä ohjeistus salaisuutena. Älä kerro parillesi, miten sinun on käsketty toimia.

6. Tehkää harjoitusta minuutti!

7. JATKUU:

8. Samat parit uudelleen ja ohjeet:

9. Ryhmä A katsoo ohjeita, ryhmä B katsoo takaseinään. Kumpikaan ryhmä ei saa tietää toisen ohjeistusta tehtävässä!

10. Ryhmä A:

  1. KUVAILE:
  2. jokin tärkeä hetki elämässäsi TAI
  3. jokin asia, joka on sinusta todella innostava tai merkityksellinen

11. Kun parisi puhuu sinulle, älä pidä kasvoja peruslukemilla. Hymyile, kohota kulmia tai ääntele innostuneesti. Myötäintoile!

12. Pidä tämä ohjeistus salaisuutena. Älä kerro parillesi, miten sinun on käsketty toimia.

13. Keskustelkaa, mitä tuntui

  1. Kertoa itselle tärkeää asiaa, kun toinen ei reagoinut mitenkään
  2. Kun toinen reagoi ja kuunteli myötäinnolla.

Innostustehtäviä

  • Keskustelkaa, miten voitte luoda koulussa tiloja innostukselle?
  • Tässä esimerkkejä innostuksen tartuttamiseen:
    • kehtaa ja uskalla
    • käytä rohkeutta
    • iloitse
    • ole oma itsesi
    • ole kiinnostunut toisista ja kuuntele heitä aidosti, osoita kiinnostusta
    • arvosta toisten hyviä puolia ja vahvuuksia
    • huomaa myönteiset asiat ja sano ääneen, kun näet toisten onnistuvan!
    • Myötäintoile!

Ryhmässä pohdittavaksi:

  • Millaista on sinun innostuksesi?
  • Mistä tunnistaa innostuneen ihmisen?
  • Mitä kehossasi tapahtuu, kun innostut?
  • Voiko innostua, jos on väsynyt tai nälkäinen?
  • Keskustelkaa siitä, miksi niin harva uskaltaa innostua julkisesti. Onko se varmin tapa nolata itsensä ja saada esimerkiksi "hikarin" leima toisilta?
  • Miksi nuoret eivät aina uskalla innostua julkisesti, vaan pitävät usein tämän tunteen sisällään?
  • Mitä voi seurata liiasta intoilusta?
  • Onko sinulle oman intohimosi kohde ja innostuksen lähde on jo selvillä?
  • minkä asioiden tekemisestä innostut?
  • millaisia tunteita koet, kun olet innostunut?
  • mistä asioista innostut koulussa?
  • Miten se vaikuttaa oppimiseen?

Kotitehtävät:

Mittarit

Innostus-mittarissa pohditaan:

  • Ystäväni kuvailisivat minua energiseksi, tarmokkaaksi ja hyväntuuliseksi
  • Olen passiivinen enkä syty helposti uusille asioille ja ihmisille
  • Avaa ja tulosta mittari tästä.

Etsitkö luotettavaa tietoa terveydestä ja sairauksista?

Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä sekä sairauksista jokaisen suomalaisen ulottuville. Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.

Käytämme evästeitä, jotta pystymme tarjoamaan parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Voimme käyttää evästeitä myös markkinointiviestinnän kohdentamiseen. Jatkamalla sivustollemme hyväksyt evästeiden käytön.