Tartu hetkeen!

Onnentaidot
27.8.2018
Antti S. Mattila

Antiikin stoalaisilla filosofeilla oli henkinen harjoitus nimeltään praemeditatio malorum eli vastoinkäymisten ennakoiva mietiskely. Sen mukaan meidän kannattaa mietiskellä esimerkiksi kerran viikossa, miltä tuntuisi, jos kohtaisimme äkkiä köyhyyden, kärsimystä tai kuoleman joko omakohtaisesti tai lähipiirissämme (Hadot, 1995: 85). Hadot'n mukaan pyrkimys tajuta käsillä olevan hetken merkitys oli yhteinen paitsi stoalaisille myös epikurolaisille, ja se sisältyy Horatiuksen huudahdukseen Carpe diem! Sama ajatus oli tärkeä myös Michel de Montaignelle ja Johann Wolfgang von Goethelle (Hadot, 2009: 163).

Harjoituksella voi olla monia hyötyjä. Joissakin tapauksissa se voi auttaa estämään vastoinkäymisten syntymistä. Toisaalta se ainakin vähentää niiden tuoman iskun voimaa, kuten Seneca totesi: "Hän varastaa nykyhetken vaikeuksilta niiden voiman, joka on nähnyt niiden tulon ennakolta." (Irvine, 2009: 65). Harjoitus voi myös toimia vastavoimana elämään kyllästymiselle, estää hedonista adaptaatiota. Stoalaisethan katsoivat, että yksi hyvän elämän avaimista liittyy siihen, että opettelemme haluamaan sitä, mikä meillä jo on sen sijaan, että koko ajan hakisimme uusia elämyksiä.

Harjoitus:

Kuolemisen harjoitteleminen

Seuraava harjoitus auttaa sinua löytämään oman viisaan näkökulmasi siihen, miten parhaiten käyttää se aika, joka sinulla vielä on elämässä jäljellä. Kirjoita ylös reaktiosi, jotta voit palata niihin myöhemmin.

Kuvittele, että sinulle on kerrottu että sinulla on vain kuusi kuukautta elinaikaa. Oleta harjoitusta varten, että vaikka sairautesi on parantumaton, modernin lääketieteen ansiosta voit elää suhteellisen oireettomana ja kykenet liikkumaan normaalisti elämäsi viimeisiin hetkiin saakka.

  • Miten haluaisit viettää elämäsi jäljellä olevat kuukaudet?
  • Kenen kanssa haluaisit viettää aikaasi?
  • Missä haluaisit käydä tai käydä uudelleen?
  • Onko mitään erityisiä asioita, jotka sinun täytyisi tehdä vahvistaaksesi tunnetta asioiden loppuun saattamisesta ja rauhoittumisesta ennen kuolemaasi?

Käytä nyt hetki aikaa tutkiaksesi vastauksiasi yllä oleviin kysymyksiin; niissä piilee arvokkaita vihjeitä siitä, miten voit parhaiten priorisoida aikasi ja paremmin kunnioittaa sydämestäsi nousevia kaipauksiasi ja tarpeitasi. Mikä olisi ensimmäinen pieni askel, jonka voisit ottaa sisällyttääksesi muutokset päivittäiseen elämääsi?

(Dolan, 2009, 178, käännös A. M.)

Etsitkö luotettavaa tietoa terveydestä ja sairauksista?

Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä sekä sairauksista jokaisen suomalaisen ulottuville. Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.

Käytämme evästeitä, jotta pystymme tarjoamaan parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Voimme käyttää evästeitä myös markkinointiviestinnän kohdentamiseen. Jatkamalla sivustollemme hyväksyt evästeiden käytön.

Lisätietoja