Hyvät teot

Onnentaidot
27.8.2018
Antti S. Mattila
"Jos haluat olla onnellinen, harjoita myötätuntoa."
Dalai Lama

Hyvät teot -harjoitus lisää onnellisuutta tutkitusti (Lyubomirsky, ym. 2005). Se voi auttaa näkemään muut ihmiset positiivisemmassa valossa, ja yhteistyön henki voi lisääntyä yhteisössä. Se voi myös helpottaa syyllisyyttä, ahdistusta ja tuskaa, jota koet toisten vaikeuksien ja kärsimysten takia. Tietoisuus ja arvostus oman hyvän onnen suhteen voi lisääntyä.

Toisaalta harjoitus suuntaa huomion pois omista vaikeuksista ja vatvomisesta. Samalla käsitys itsestä muuttuu ja ihminen voi huomata olevansa altruistinen ja myötätuntoinen. Tunne elämän mielekkyydestä ja arvosta kasvaa, millä on myös positiivisia sosiaalisia seurauksia. Tutkimuksista tiedetään, että erittäin onnelliset ihmiset osallistuvat muita enemmän vapaaehtoistyöhön (Diener, Biswas-Diener, 2008: 213). Vapaaehtoistyöhön osallistuvilla on tutkimusten mukaan vähemmän depression oireita, ja heidän onnellisuudentunteensa lisääntyvät. Myös heidän omanarvontuntonsa ja elämän hallinnan tunteensa kasvavat.

Harjoitus:

Hyvien tekojen tekeminen

Valitse yksi päivä viikosta, jolloin teet joko yhden uuden ja isomman hyvän teon, tai voit myös tehdä 3–5 pienempää hyvää tekoa. Tärkeää on silloin ajoittaa ne kaikki samalle päivälle (Luobomirsky, 2005). Vaihtele tekoa kerrasta toiseen ja jatka siten kymmenen viikon ajan.

Etsitkö luotettavaa tietoa terveydestä ja sairauksista?

Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä sekä sairauksista jokaisen suomalaisen ulottuville. Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.

Käytämme evästeitä, jotta pystymme tarjoamaan parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Voimme käyttää evästeitä myös markkinointiviestinnän kohdentamiseen. Jatkamalla sivustollemme hyväksyt evästeiden käytön.

Lisätietoja