Optimismi

Onnentaidot
27.8.2018
Antti S. Mattila

Optimismi luonteen vahvuutena sisältää toiveikkuuden ja tulevaisuuteen suuntautumisen. Optimismin ydin on odotus, että tulevaisuudessa tulee tapahtumaan hyviä asioita, ja siihen liittyy halu työskennellä niiden toteuttamiseksi. Optimismi tuo mukanaan monenlaisia hyötyjä. Tutkimusten mukaan se antaa sinnikkyyttä ongelmien ratkaisussa ja menestystä monella elämän alueella (mm. akateemisessa maailmassa, urheilussa, työelämässä sekä politiikassa). Optimistisilla ihmisillä fyysinen terveys on parempi, elämä on pidempi ja masennusta esiintyy vähemmän (Peterson, 2000). Pessimistisellä elämänasenteella taas on monia haittoja, muun muassa jopa kahdeksankertainen vaara sairastua masennukseen vaikean elämäntapahtuman kohdatessa (Seligman, 2002).

Tutkimusten mukaan optimistisen asenteen hyödyt ovat moninaiset. Se lisää sitkeyttä tavoitella omia tavoitteitaan ja vahvistaa sopeutumis- ja selviytymiskykyä. Positiivinen mieliala ja itsetunto vahvistuvat. Masennuksen ja ahdistuksen tunteet vähenevät. Immuunisysteemin toiminta paranee. Sosiaaliset suhteet vahvistuvat.

Harjoitus sopii kaikille, mutta erityisesti pessimistisen elämänasenteen omaaville henkilöille.

Harjoitus:

Tulevaisuuskirje

Valitse jokin ajankohta tulevaisuudessa (viisi, kymmenen, viisitoista, kaksikymmentä vuotta eteenpäin tai jokin muu ajankohta, joka on sinulle merkityksellinen). Kirjoita kirjeen yläkulmaan se tulevaisuuden päivämäärä, jonka valitsit. Kuvittele, että vuodet ovat kuluneet ja kirjoitat ystävällesi. Valitse joku, jonka tunnet ja jonka kanssa haluaisit olla ystävä tulevaisuudessakin. Käytä ystävän nimeä kirjeen tervehdyksessä, esimerkiksi Rakas (ystävän nimi).

Kun kirjoitat kirjettä, kuvittele eläväsi iloista, tervettä, tyydyttävää elämää kirjeen kirjoituspäivänä. Jos kamppailet tällä hetkellä ongelmien kanssa, oleta että ne ovat joko ratkenneet tai että olet löytänyt tyydyttäviä tapoja selvitä niiden kanssa kirjeen kirjoittamisen aikaan.

Selitä sitten miten ratkaisit ongelmat tai vaikeudet, jotka ennen vaivasivat sinua. Kerro mitä pidit hyödyllisimpänä keinona, kun katsot asiaa siitä näkökulmasta, josta katselet nykyistä elämääsi tulevaisuudesta käsin.

Kuvaile yksityiskohtaisesti, miten vietät aikaa tässä kuvitellussa tulevaisuudessa. Millainen on tyypillinen päiväsi? Missä asut? Kuvaile ihmissuhteitasi, uskomuksiasi, pohdintoja menneisyydestä ja suunnitelmiasi kauemmas tulevaisuuteen.

Kirjettä ei ole tarkoitus lähettää. Se on vain sinua varten. Kirjeen päivääminen ja sen osoittaminen todelliselle henkilölle vahvistaa kirjeen psykologista realismia sinulle itsellesi sekä tietoisella että tiedostamattomalla tasolla.

Kirjoittaessasi kirjettäsi älä kanna huolta siitä, että sinun pitäisi rajoittua vain asioihin, jotka näyttävät realistisilta ottaen huomioon nykyisen elämäsi. Se ei ole välttämätöntä eikä se voi rajoittaa sinua turhaan. Sinun tulisi kirjoittaa tulevaisuuskirjeesi avoimin mielin, jotta sinulla on mahdollisuus yllättää itsesi (Dolan Y., 2009, 164, käännös A. M.).

Etsitkö luotettavaa tietoa terveydestä ja sairauksista?

Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä sekä sairauksista jokaisen suomalaisen ulottuville. Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.

Käytämme evästeitä, jotta pystymme tarjoamaan parhaan mahdollisen käyttökokemuksen sivustollamme. Voimme käyttää evästeitä myös markkinointiviestinnän kohdentamiseen. Jatkamalla sivustollemme hyväksyt evästeiden käytön.

Lisätietoja